نوسازی ساختمان + نکات کلیدی نوسازی

نوسازی ساختمان + نکات کلیدی نوسازی

بررسی مراحل نوسازی ساختمان پیش از شروع به یک پروژه نوسازی برای کارفرما یا مالک ضروری است تا بتواند بهتر و دقیق تر، هزینه هایی که در پیش رو خواهد داشت و زمانی که باید به این پروژه اختصاص دهد را ارزیابی کند. در ادامه مراحل نوسازی ساختمان که می بایست برای پیشبرد یک پروژه نوسازی اجرایی شود به ترتیب ذکر شده است.


مراحل نوسازی ساختمان: برنامه ریزی و طراحی

اولین گام تهیه نقشه های طراحی شده برای پروژه است. حجم پروژه و میزان اهمیت آن تعیین می کند که برای بازسازی نیاز به نقشه های معمار و طراح دارید یا اینکه خود می توانید ایده های شخصی خود را مکتوب کرده و فرآیند اجرا را آغاز کنید. در نظر داشته باشید که رفع اشتباهات طراحی پیش از اینکه پروژه اجرایی شود به مراتب کم هزینه تر خواهد بود. در صورت نیاز به مجوزها در این مرحله مجوزهای لازم را اخذ کنید. ضمنا فهرستی تهیه کنید از کارهایی که خودتان می خواهید انجام دهید و کارهایی را که برای اجرایی کردن آنها نیاز به پیمانکاران یا پیمانکاران جزء خواهید داشت.

مراحل نوسازی ساختمان

مقاوم سازی، اصلاحات سازه ای، تعمیر یا تعویض عایق بندی ها و رفع نم و رطوبت

کارهایی از قبیل تعویض عایق بندی بام یا تعمیر آن، بهسازی و مقاوم سازی فنداسیون و رفع نم ساختمان و تعمیر پنجره ها از جمله کارهایی است که باید پیش از هر عملیاتی در پروژه نوسازی اجرایی شوند چرا که سایر بخش های پروژه از این موارد تاثیر می پذیرند. عدم توجه به این موارد تهدیدی برای پروژه بازسازی خواهد بود چرا که بدون انجام اصلاحات سازه ای یا مقاوم سازی بنا ممکن است بعد از بازسازی پروژه در معرض تخریب قرار گیرد و یا اینکه در صورت اجرایی نکردن کارهایی مانند رفع نم ساختمان یا تعمیر پنجره ها، بعد از بازسازی کامل رطوبت می تواند تمام نتیجه کار را از بین ببرد.

مراحل نوسازی ساختمان

تخریب از مراحل نوسازی ساختمان

بخش هایی از پروژه که قرار است با طرح جدید جایگزین شوند اکنون می توانند تخریب شوند. این مرحله باید با دقت صورت گیرد. فقط بخشی را که لازم دارید تخریب کنید چرا که تخریب بیش از حد هم برای شما هزینه تخریب مازاد و هم هزینه ساخت مازاد در پی خواهد داشت.

انجام تغییرات سازه ای برای بخش های جدید

جا به جا کردن دیوارها، ساخت دیوار جدید، بزرگ کردن بازشوها، افزودن تیرها جهت تامین ایستایی سازه و ایجاد بازشو جدید از کارهایی است که در این مرحله می بایست صورت گیرد.

لوله کشی ها، برق کشی ها و تاسیسات

پیش از اینکه دیوارها و سقف ها با پوشش نهایی خود پوشیده شوند این عملیات می بایست صورت گیرد. لوله کشی های مربوط به تاسیسات جدید بنای خود را در این قسمت انجام دهید. لوله کشی ها و برق کشی های قدیمی را نیز در این مرحله می بایست تعویض یا تعمیر کنید. بعلاوه برق کشی های لازم برای محل کلید و پریزهای جدید و پیاده سازی نقشه روشنایی جدید را فراموش نکنید.

عایق بندی

عایق بندی لازم برای سقف ها و دیوارها در این مرحله می بایست صورت گیرد. این مرحله زیاد زمان بر نیست و باید به سرعت با تیم بعدی برای پیشبرد پروژه هماهنگ کنید.

بستن دیوارها و سقف ها و نصب پنجره ها

در این مرحله سقف ها و دیوارها پوشیده شده و فقط محل اتصال تجهیزات با تاسیسات توکار، خالی می ماند. نصب پنجره ها نیز چه تعویض کامل تمام پنجره ها موردنظر است و چه تنها یک پنجره به پروژه اضافه شده، در این مرحله صورت می گیرد.

مراحل نوسازی ساختمان

نازک کاری

در این مرحله نازک کاری صورت گرفته و اتصالات نصبی جات در جای خود کار گذاشته شده تا آماده نصب نهایی تجهیزات بشوند.

کفسازی و پوشش نهایی دیوارها و سقف ها

هر یک از این عملیات شامل رنگ کردن یا استفاده از کاغذ دیواری یا سایر متریال ها برای پوشش سقف و دیوار می بایست آخرین کارهایی باشند که در فضای داخلی انجام می شوند چرا که کیفیت آنها براثر انجام عملیات بنایی تحت تاثیر قرار نگیرد و موجب تخریب آنها نشود. بعد از انجام کفسازی حتما روی آن را با پلاستیک های رولی بپوشانید که تردد کارگران آنها را تخریب نکند.

نوسازی فضای خارجی

اصلاحات نهایی روی نما در این مرحله صورت میگیرد. بعلاوه تعمیرات بخش هایی از پروژه که از بنای اصلی دور هستند مانند گلخانه یا استخر و پارکینگ را نیز در این مرحله می توانید اجرایی کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.